GDPR Dataskyddsreformen

Från 25 maj 2018 införs den nya dataskyddsreformen GDPR. Det innebär att alla företag som handlägger personuppgifter måste följa den nya lagen. Vi som trafikskola måste vara mycket mer noggranna och dokumentera hur vi behandlar våra elevers personuppgifter. Som trafikskola behöver vi en hel del personuppgifter för att rapportera/dokumentera utbildningar och boka prov. Vi har även krav på oss från olika myndigheter tex transportstyrelsen, att lagra denna informationen i 2 år.

Vi har alltid varit mycket noggranna med vart personuppgifter lagras och vem som gör vad med dina personuppgifter. Men vi har nu metodiskt genomarbetat och vidareutvecklat våra rutiner internt med vårt löpande arbete att spara, behandla och rensa personuppgifter för att tillmötesgå den nya lagen och våra elevers rättigheter.
Som elev hos oss är detta inget du behöver tänka på, men det är viktigt för dig att veta att vi noggrant följer lagen för att skydda dina personuppgifter.

Inskrivning på trafikskolan:

Sker i vårt datasystem som är kopplad till Trafikskola Online, all data i hanteras av en säker server som driftas av Trafikskola Online.
Alla uppgifter om dig finns i Trafikskola Online, detta är ett lösenordskyddat kundregister/affärssystem som endast trafikskolans personal kan komma in i.

Ibland kan trafikskolan behöva registrera fler uppgifter om dig som elev än bara namn och person/kontaktuppgifter. Det är alltid uppgifter som du själv eller vi bedömer som viktiga att vi kommer ihåg inför och under din vistelse hos oss samt för din körkortsutbildning.

Det är de uppgifter som du själv har lämnat till oss vid intresseanmälan eller vid inskrivning på trafikskolan.

Det kan även ske vid besök på skolan eller via telefon/mailkontakt.

Exempel på sådana uppgifter kan vara om du har speciella behov som vi måste ta hänsyn till, medicinering och allergier.

Det är endast personalen på trafikskolan som har tillgång till uppgifterna.

Dina personuppgifter kommer att lämnas till Transportstyrelsen, Trafikverket i samband med registrering av introduktionsutbildning, riskutbildningar och provbokningar även vid ansökan om kredit till Resurs Bank/Wasa Kredit. Detta sker genom lösenordskyddad inloggning till respektive myndighet

Elevcentralen:

Ditt konto på Trafikskola Online är personligt och du ansvarar själv för att skydda detta. Dina provisoriska inloggningsuppgifter kommer via sms eller mail, du har 24 timmar på dig att byta till ett nytt lösenord.

Sociala medier:

Trafikskolan har en Facebook-/Instagramsida där vi brukar uppmärksamma elever i samband med förarprov om att man har tagit körkort. Ibland kan vi filma eller ta kort från trafikövningsplatsen om elever själva vill.
Syftet är att många elever tycker det är roligt att vara med och roligt att följa andra elever.
Man blir alltid tillfrågad om man själv vill vara med på Facebook/Instagram. Det är bara om man själv vill och har gett sitt medgivande som man blir med. Man kan alltid begära att tas bort.

Mail:

Lösenordskyddad kontorsdator. All mailkonversation raderas efter senast 4 månader. Mail med viktig information som berör elev/kund sparas i kundregistret i Trafikskola Online.

Genom att lämna ut dina uppgifter till oss godkänner du att vi registrerar dem enligt GDPR.

Läs mer här om GDPR